cara masak nasi 5

Perhatian kepada orang bujang atau pasangan yang masih
hangat di jinjang pelamin. Sekiranya anda tak mahu susah-susah cuci periuk untuk masak nasi di sini ada dikongsikan kaedah simple cara masak nasi tanpa perlu
portion yang besar.

Nak mudah masak dalam rice cooker kan, tapi malas pulak nak rendam
kerak nasi bilan mencuci periuk nanti.

Well, nak elak membazir & masalah kerak nasi apa kata
anda guna kaedah yang dikongsikan oleh Amalina Aziz ni.

Begini caranya :

1. Sukat nasi ikut separuh size cawan plastik (cawan besar mana anda sanggup makan)
2. Basuh beras terlebih dahulu.

Nampak gambar ni senang je kan 🙂

cara-masak-nasi-4
Sumber : Facebook

3. Dalam rice cooker tuang saja air tapi jangan banyak.
4. Beras boleh dimasak menggunakan wap je, kalau pernah makan nasi kukus kak wok. Mesti korang pernah tengok diorang asak nasi macam mane, pakai periuk tingkat tu.

cara-masak-nasi-6
source : google.com

5. Buh 3/4 air dalam cawan yang berisi beras tadi.

6. Tekan suis ON, dalam 30minit pantau balik periuk tu.

Kan dah jadi tu 🙂

cara-masak-nasi-3
source : facebook.com

 

Cantik je terletak gitu 🙂

cara-masak-nasi-2
source : facebook.com

Ready to eat

cara-masak-nasi-1
source : facebook.com

Senang je kan cara masak nasi ni..simple je.

Sekiranya anda ada pengalaman / feedback yang mahu dikongsikan, sila komen dibawah 🙂

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here