Resepi Nasi Minyak Premium (4pax)

0
480
resepi nasi minyak 1
source : sotongkicap.blogpot.com

Resepi Nasi Minyak Premium (4pax)

 

Kali ni aku share resepi nasi minyak sahaje
takde lauk-lauk

uols nak lauk ayam merah ade kat sini
nak lauk ayam masak kicap ade kat sini
nak lauk ayam kunyit ade kat sini
nak lauk ayam bakar pun ade kat sini

Nasi yang ni pun mudah dibuat, kos murah
takde nak beli beras mahal-mahal

bak kata orang nak bagi hilang ketagih nasi kenduri
kiki kiki =)

tak susah mana pun mengadunnya

tapi bila dah kena
memang tersandar beb

nasi campur sup kosong pun menjadikk.
kau ingat ni biasher biasher ke bossku?

[sociallocker id=”344″]

resepi nasi minyak 5Bahan-bahan untuk penyediaan nasi

4 sudu besar minyak sapi
2 biji bawang putih tumbuk hancur
2 biji bawang besar hiris halus
4 butir bunga cengkih
2 batang kulit kayu manis (bajet-bajet je size dia)
6 biji buah pelaga
6 biji lada putih ditumbuk halus
3 cawan beras
3 cawan air
1 cawan susu cair/fresh milk
secubit serbuk kunyit
1/2 cawan kismis
3 helai daun pandan

untuk hiasan boleh guna
bawang goreng atau kacang badam

resepi nasi minyak 4Cara menyediakan dan memasak:

Cairkan minyak sapi dalam periuk
timuskan siap-siap segala rempah & herba
yang tersenarai diatas sampai naik bau wangi

Jangan sampai hangit ye

Kemudian giliran beras,air,susu cair,daun pandan
(simpulkan sesiap) & kacau rata

Tutup periuk dan tunggu sampai air kering.

resepi nasi minyak 3Masukkan kismis gaul rata

Biarkan periuk suam nasi hingga betul masak.
Ketika menghidang

boleh letakkan bawang goreng ke kacang gajus ke
kacang goreng, daun sup atau daun bawang.

 

resepi nasi minyak 2

[/sociallocker]

Well well ..well jangan lupa komen kat bawah ye.

Nak Like satu please =)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here