Resepi Puding Roti (2x masak x 4pax)

0
584
resepi roti puding 2
source : mtqcreations.blogspot.com

Resepi Puding Roti dan Kuah “X”

 

8 keping roti gardenia
2 cawan susu segar
3 sudu besar gula halus
2 biji telur – dibuang pusatnya
2 sudu teh essen vanila
2 sudu marjerin/planta/butter – cairkan
kismis atau epal hijau yang
di potong dadu kecil-kecil (baru terasa masam manis dia)

Bahagian A – Nak sediakan roti dahulu

1. Carik-carik je roti buku tu, susun elok dalam bekas.
2. Panaskan susu + gula, bajet-bajet je suam dah larut gula..padam api.
3. Tuang adunan susu kedalam mangkuk/loyang roti tadi & biar terendam.

resepi puding roti 1Bahagian B – Nak menyediakan tah, aku taktau ape nama dia ni, tapi wajib buat atau roti jadi rasa entah hape-hape nanti.

 

[sociallocker id=”294″]

1. Bekas baru yang lain
2. Telur + planta cair + esen vanila di pukul-pukul manje gitu.. awww
3 Bila dah sebati, tuangkan terus kedalam bekas roti tadi

4. Tabur-taburkan kismis atau epal dadu dalam bekas loyang, ok dah siap.

Opss..sabar sikit …kene masuk oven ye sayang.

paling best 45 minit tempoh memasak.

adunan tadi akan naik tinggi
tapi jangan risau dah sejuk nanti dia turun le

by the way untuk pengisian 45 minit tu

meh kita buat kuah spesel dia pulak

resepi puding roti 4Resepi Kuah Puding Roti

1 Tin susu cair carnation @ atau susu segar 1 setengah cawan
2 sudu besar tepung kastard
2 sudu besar gula halus
100ml air atau 1/4 tin susu cair
1 sudu teh essen vanila

 

Cara-cara

put them all together!

kacau sehingga tepung tidak berketul
masak gunakan api perlahan.
make sure periuk tu sentiasa dikacau.
takut nanti timbl icebercg dalam peruk tu
(adunan berketul membeku kepanasan)

dah nampak kuah nya agak pekat
tutupkan api dan biarkan sejuk

kuah ni kalau sejuk dia jadi likat sikit.
so pepandai la korang adjust.
kalau nak panaskan..

just ambil yang kita nak makan je

resepi puding roti 6

[/sociallocker]

roti tadi potong la ikut size yg sesuai
tuang kuah puding yang dah masak tadi
test rasa tengok

paling best bila roti baru keluar dalam feezer
dia punya rasa..perghh aummm

Jangan lupa tinggalkan komen anda dibawah ye 🙂

Nak Like satu please =)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here