Tips Resepi Rendang Ayam Tak Basi?

2
3715
resepi rendang ayam 3

Resepi rendang ayam yang tak basi dan tak sakit perut.

Makan waktu kenduri time dah balik rumah membuang kaw-kaw
akibat sakit perut

ingat punya ingat
rupanya belasah rendang ayam
ya..resepi rendang ayam basi

eh brader sebelah tu elok je dia
takde pun meragam
kan kita jumpe si dia sekali kat majlis tu

yes. memang dia ada sekali
tapi dia dah makan awal…
kita je yang datang lambat makan lambat

memang mendapat la sakit perut
lepas tu terus tak berani nak makan rendang
fobia sakit perut cerry berry

Sebenarnya cam ni.. Chef Zambri cakap
mudah je nak bagi rendang tu lambat basi

Nota tambahan : Jangan pakai santan kelapa sawit, kompem tak tahan sampai esok, admin bukan nak menjahanamkan bisnes orang, tapi admin tak mahu pengguna sakit perut & membazir. Dah 5 periuk besar bubur lambuk admin masak untuk orang kampung guna santan kelapa sawit BULAN PUASA TEMPOHARI 2019. Simpan dalam peti sejuk, tak sampai sahur dah basi.

[sociallocker id=”203″]

resepi rendang ayam 2Mula-mula :

 

1. Jangan masak rendang dengan kulit ayam,
buang kulit ayam tu terus.
Kulit ayam jadi faktor tambahan minyak
dalam masakan sedangkan rendang tu dah
komfem pakai santan (minyak).

2. Kurangkan penggunaan air..ok

3. Pastikan masak dengan api perlahan,
kacau sentiasa biar rempah sebati dengan santan
masak lama sikit pun takpe, janji api biar selow

Sebab CC pernah tolong makcik
masak rendang ayam ni sekawah uolss
tahan telinga je la dengar makcik-makcik membebel

tunggu sampai santan pecah minyak barulah
dimasukkan ayam half cook tu.

Asal rendang je semua nak makan cepat.
Kau sabar sikit boleh tak?

resepi rendang ayam 6Ok step nak elak rendang jadi cepat basi dah setel
bahan-bahan rendang pulak.

Bahan-bahan:

– 1 ekor ayam
– 750ml santan
– 2 sudu besar kerisik
– 2 helai daun kunyit – dihiris halus
– 4 helai daun limau purut
– 1 sudu besar gula
– 1 asam keping
– Garam
– Minyak untuk menumis

resepi rendang ayam 1Bahan-bahan pes rendang:

– 2 sudu besar cili giling
– 1 biji bawang besar
– 4 ulas bawang putih
– 1 inci kunyit hidup
– 2 batang serai
– 2 inci halia
– 2 inci lengkuas
– 1 biji buah keras

resepi rendang ayam 4Cara-cara:

1. Blend kesemua bahan pes rendang.
2. Tumis pes sehingga pecah minyak. (wajib tumis betul-betul)
3. Masukkan daun limau purut.
4. Masukkan ayam half cook.

5. Masukkan santan dan masak hingga pekat.
6. Masukkan kerisik, garam, gula, dan asam keping.
7. Masukkan hirisan daun kunyit dan kacau hingga
santan hampir kering.
8. Dahh nampak periuk agak-agak nak kering tu, maksudnya
dah masak le tu.

resepi rendang ayam 3

[/sociallocker]

Inilah rahsia resepi rendang ayam yang lambat basi dan tahan lama.

Jangan lupa tinggalkan komen anda dibawah ye 🙂

Nak Like satu please =)

2 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here